


The subjects of this study were 400 Form 2 and Form 4 students from two secondary schools in Shah Alam and Kuala Lumpur. Abstract: The purpose of this study was to find out the relationship between mastery in Jawi and the students' achievement and interest in Islamic education. Dapatan juga dapat menunjukkan sama ada pelajar itu berada dalam kategori lemah, sederhana atau baik dalam penguasaan Jawi, minat mereka terhadap Pendidikan Islam adalah rendah. (ii) Terdapat hubungan yang signifikan antara penguasaan Jawi dan pencapaian pelajar dalam Pendidikan Islam. Dapatan kajian mendapati bahawa: (i) Penguasaan pelajar dalam Jawi adalah lemah terutama dalam aspek-aspek yang diuji. Alat kajian yang digunakan ialah: (i) Ujian penguasaan Jawi yang menguji kemahiran menulis dan mengeja Jawi, ujian menjawab soalan aneka pilihan, ujian kemahiran menulis soalan esei dan ujian menulis ayat al-Quran, (ii) Soal selidik, iaitu tentang latar belakang pelajar, minat pelajar terhadap Pendidikan Islam, pencapaian pelajar dalam peperiksaan Pendidikan Islam, cara pelajar belajar Pendidikan Islam dan cara guru mengajar Pendidikan Islam. Kaedah penyelidikan ''survey'' digunakan untuk mengumpul data. Subjek kajian seramai 400 orang pelajar Tingkatan 2 dan Tingkatan 4 daripada dua buah sekolah menengah di Shah Alam dan Kuala Lumpur. Murid dapat banyak manfaat melalui pembelajaran ini.Ībstrak: Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara penguasaan Jawi dengan pencapaian dan minat pelajar dalam Pendidikan Islam. Secara puratanya kajian ini memberi input yang amat baik kepada keberkesanan kelas pemulihan jawi program j-QAF. Metod yang digunakan adalah metod kualitatif di mana data dikumpul dengan menggunakan pelbagai kaedah seperti temubual, pemerhatian, mengecam huruf jawi menggunakan kad imbasan, aktiviti menulis menggunakan lembaran kerja dan merujuk kepada pelbagai dokumen untuk mengumpul maklumat bagi menentukan kebolehpercayaan data yang dikumpul. Reka bentuk kajian ini lebih bersifat deskriptif. Sampel kajian terdiri daripada 17 orang murid kelas pemulihan jawi dari sebuah sekolah rendah di bandar Sarikei, Sarawak. Tidak dinafikan terdapat juga huruf-huruf yang tidak dapat dikuasai kerana tidak diajar dalam sukatan. Antara dapatan kajian, menunjukkan bahawa murid pemulihan sudah mempunyai pengetahuan yang baik dalam mengenal, membaca dan menulis huruf-huruf yang dikaji. Pemilihan 38 huruf ini adalah berdasarkan pengetahuan sedia ada murid yang sudah mengenali huruf-huruf hija'iyyah yang dipelajari dalam pembacaan Iqra' samada mengaji Quran di rumah, prasekolah atau mata pelajaran Asuhan Tilawah Al-Quran Tahun Satu sekolah rendah. Kajian ini menguji 38 huruf tunggal jawi berbanding sukatan pemulihan jawi program j-QAF yang hanya mengambil 19 huruf sahaja. Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti tahap penguasaan dalam aspek mengenal, membaca dan menulis huruf – huruf tunggal jawi dalam kalangan murid Tahun Satu, kelas pemulihan jawi program j-QAF.
